újabb események régebbi események további események
22:10
Horoszkóp új bejegyzést írt a naplójába
21:42
Horoszkóp módosította a naplóbejegyzését
21:57
Tündér módosította a naplóbejegyzését
21:45
Tündér új bejegyzést írt a naplójába
15:58
Pinokkió módosította a cikkét
13:47
Ilona módosította a naplóbejegyzését
11:14
Ilona új bejegyzést írt a naplójába

Dilemma az óvoda, iskolaválasztásról

2010. május 2. - Látogatók száma: 25

Bár már megtörténtek a beiratkozások, mindig van olyan, aki még előtte áll a választásnak.

A szülő felelősségteljes feladata, hogy kiválassza gyermeke számára a legjobb, én inkább úgy mondanám, a legkedvesebb óvodát, majd iskolát. Hogy miért a legkedvesebbet? Mert a lényeg elsősorban az kellene legyen, hogy a gyermek szívesen járjon oda és nem feltétlen az az elsődleges szempont, hogy pl. tanítanak-e nyelveket az oviban vagy kinek a gyereke jár abba az iskolába stb... Nem véletlen a kemény szavak, mióta nincsenek körzetekre osztva az intézmények, azóta sok szülő a fentiek alapján választ.
Sokan nem gondolnak bele, mi a célja az óvodának? Elsősorban megtanítani a gyerekeket a viselkedés alapszabályaira, a közösségi életre nevelés, valamint felkészítés az iskolára. Gondoljunk csak bele, szerencsés esetben gyermekünk otthon volt három évig, a szűk család vette körül, legtöbbször alkalmazkodnia sem kell, hiszen a család alkalmazkodik hozzá...főleg első gyerekek esetében. És akkor választani kell számára egy közösséget, egy óvó nénit. Nem egy épületet és nem szakköröket, külön órákat! A legokosabb gyermeknek is az a legfontosabb, hogy szeresse a közösséget, ahol napjai nagy részét tölti és szimpatizáljon azokkal a felnőttekkel, akikre majd hallgatnia kell. Nagyon fontos szempont az is, hogy lehetőleg ne kelljen egy órával korábban kelni csak azért, hogy esőben, hóban átvigyük a városon, kezdjük a környékbeli óvodákkal a keresést. Az sem biztos, hogy a legfelszereltebb óvoda valóban a legtöbbet nyújtja. Ha első gyermekünknek keresünk ovit, érdeklődjünk más szülőknél, majd menjünk el a szóba jöhető ovikba, először gyerek nélkül, beszéljünk a vezetővel és a leendő óvó nénikkel, majd kérjük, vihessük be gyermekünket is néhány órára, látogatóba.
Vegyük figyelembe, ha már van kialakult kis baráti köre a játszótérről vagy családból, legalább egy gyerkőc legyen csoporttársa.
Egy a lényeg! Nyelveket tanulhat bárhol (én vitatom, hogy szükséges-e ez ovis korban), sportolni, zenélni szintén van lehetőség. Az óvoda a második otthona legyen és ne valami internátus, ahol kemény elvárásokkal szembesül a gyermek. 5-6 éves kora előtt nincs más dolga, csak játszani és viselkedést tanulni.

Igen ám, de mi legyen óvoda után? Megint vegyük alapul, mi a legfontosabb az első négy osztályban? Meg kell tanulnia írni, olvasni és a matematika alapjait, összeadás, kivonás, szorzás, osztás. Ennyi. Itt nem részletezem, mindenki tudja mi mindent nyújtanak még az iskolák . Én, mint tanítónő és három gyermek anyukája azt mondom, mint az ovinál. A gyermek érezze jól magát, az iskola legyen a gyermek által egyedül is megközelíthető, szeressen odajárni, minél kisebb legyen az osztálylétszám, egy-két ovistársa legyen osztálytársa is.
Vegyük sorba. Ha mindig vinni-hozni kell a gyermeket, nem alakul ki önállósága, tájékozódási készsége, nincs suli után lógás a haverokkal, barátnőkkel, de van esetleg üres ácsorgás, amíg a megérkező szülőre vár, kellemetlen helyzet, amikor épp senki nem tud érte menni stb. Megéri átcitálni a városon nap, mint nap?
Ha nem szeret odajárni, nem szimpatikus neki a tanító néni, nincs a környezetéből más gyermek, előbb-utóbb magányos és dacos lesz, a legjobb eszű gyereknek is szenvedés lesz az iskola. Márpedig aki nem szeret odajárni, az előbb-utóbb tanulni sem fog szeretni.
Az osztálylétszám nagyon fontos. Ideális a húsz fő körüli osztály. Ekkor még oda tud figyelni a pedagógus mindenkire és képes differenciáltan oktatni. Ez azt jelenti, hogy a kiemelkedő képességűeknek más feladatot ad, a gyengébbekkel többet foglalkozik.

Meggyőződésem, hogy gyermekünk semmiről nem marad le, ha 10 éves kora körül kezdjük csak a különórákat vagy a "komolyabb" iskolát. Bár én még ekkor sem tenném, egy alsóban kitűnő gyereknél még mindig nem garantált a felsős ugyanilyen teljesítmény. De ha az ötödik-hatodik osztályt is könnyen veszi, akkor már érdemes egy hat osztályos gimnáziumon elgondolkodni...

A cikket írta: MindenHatÓ

4 szavazat

Hozzászólások

Megjegyzés:

időrendi sorrend

2010. május 3. 14:34
Nagyon sok szülőnek nagy probléma, megértem. Problémamantes ez egy kis falusi iskolánál mert nincs választási lehetőség, van egy iskola és kész!
2010. május 2. 17:43
Az én szüleim, az óvodánál és az iskolánál is egy jó hírű és magas követelményű intézményt választottak. Azt hiszem nem bánták meg, hogy 30-40 km-t kellett naponta buszoznom, mert enélkül nem tartanék ma ott, ahol vagyok. Egy kiváló egyetemre járok, ez mellett pedig állást is találok mindig.
Csak hálával tartozhatok ezért. Bár akkor nem értettem, mire jó ez.
Feleségek.hu csevegő

Online felhasználók:

Privát csevegő béta

Csevegő partnerek: