újabb események régebbi események további események
21:08
Tündér új bejegyzést írt a naplójába
11:33
Arnold91 módosította a naplóbejegyzését
11:26
Arnold91 új bejegyzést írt a naplójába
11:16
Tündér új bejegyzést írt a naplójába

Tájékoztató vasúton történő utazáshoz

Látogatók száma: 123

Néhány szó a vasúti díjszabásról és forgalomról.

Befejeződött a jegyvizsgálói tanfolyam, amit, meglepetésemre, jelesül elvégeztem. Már régen túl vagyok az első szolgálaton is, komoly bevételünk volt, kereken 745ft. Az óta ez öersze hol több, hol kevesebb...
Amint azt ígértem, írok néhány szót a díjszabásról és a forgalomról.
Először is a kedvezmények. Kezdjük az elején, vagyis a gyerekekkel.
Azt mindenki tudja, hogy ők 50%-os jegyet válthatnak, 6-14 éves korig mindenképp, 14 év után pedig a diákigazolványra. Azonban van egy olyan üzletpolitikai kedvezménye a MÁV-nak, hogy „családi kedvezmény”. Ez azt jelenti, hogy bármely egy vagy két gyermekkel együtt utazó egy vagy két felnőtt 33%-os jeggyel utazhat, mint a gyermek kísérője. A bármely hangsúlyos, nekünk úgy tanították, hogy az utas „fog” magának a pályaudvaron egy gyereket és megkapja a kedvezményt, vagyis a vasút a családi kapcsolatot nem vizsgálja. Nyilván az „együtt” is fontos, tehát a kiindulási és célállomás azonos legyen.
Az életkort, ha kérik, tudni kell igazolni. Ha nem megy, akkor a jegyvizsgáló utasleadási lapot állít ki, ahol 6 év felettinek gondolt gyermek esetén 50%-os, 14 felettinek saccoltnál pedig teljesárú jegyet számol fel, plusz 8000ft pótdíj. De…! Ha a gyermek valóban jogosult a kedvezményre, akkor bármelyik vasúti pénztárban, bármikor bizonyíthatjuk ezt, és akkor az utasleadási lap semmissé lesz.
A regisztrációs jegy, jelentem, január elsejétől megszűnt.
Aztán, minden gyermek három éves kora betöltéséig - ha az utazás napján tölti be, még akkor is - pót- és helyjegy köteles vonatokon szülei ölében díjmentesen utazhat. Három éves kor felett pótjegyet, vagy pót- és helyjegyet kell neki váltani. Amennyiben ez a vonaton történik, és a felszállás helyén volt jegykiadás, akkor 500ft-os pótdíj ellenében.
Megjegyzésképpen: mindig érdemesebb megvenni a jegyet, mert a jegyvizsgálónál ezt, ha nem táblás megállóhelyen szálltunk fel, vagy nem KM-es jegyünk van, ez plusz 2600ft-unk bánja. Kivéve, ha az utas egyedül utazó fogyatékos, ilyenkor nincs pótdíj, de ilyen mentességet senkinek sem kívánok.
A következő a nagycsaládosok kedvezménye. Lényege, hogy egy vagy két szülővel együtt utazó három gyermek esetén - amennyiben a három gyermek 18 év alatti; 26 év alatti nappali tagozatos hallgató érvényes diákigazolvánnyal; netán olyan személy, aki után magasabb összegű családi pótlékot kap a család - mindenki 90%-os kedvezményt kap. Ez akkor is igénybe vehető, ha a három gyerek kísérő nélkül utazik, illetve egy idősebb testvérrel.
Ugyanígy idősebb testvér - tehát 18 év feletti, vagy 26 év feletti, de már egyik esetben sem tanuló - kísérő is lehet egy szülő mellett.
A vasút a családi kapcsolatot csak kétely esetén vizsgálja, élettársak gyermekei esetén közös lakcím szükséges, befogadott gyereknél pedig a befogadást igazoló iratok. Kicsit macerás, tudom, de ez a szabály…
Lehet, hogy nem fontos, de ide tartozik, hogy a kedvezményt államgondozottak is igénybe vehetik, ha hárman együtt utaznak, kísérővel vagy a nélkül, és van erről az intézményük által kiállított papírjuk.
Legnagyobb sajnálatomra nagyszülő nem lehet kísérő, csak akkor, ha valamelyik gyermek gyámja - ezt szintén nem kívánom senkinek - és ezt tudja is igazolni.
Viszont nagyszülők, ha már nyugdíjasok, utazhatnak a nyugdíjas-utalvánnyal. Ennek mi-kéntjét, gondolom, mindenki tudja, itt csak egyet szeretnék megemlíteni. Ha esetleg mégsem tud elutazni az illető, de már megváltotta a jegyét, akkor visszaváltáskor a pénztár záradékolni fogja a lebélyegzett helyet, és a következő jegyváltáskor akkor is ezt a helyet fogják újra felhasználni, ha az utalványon van még üres hely. Csak azért mondtam el, mert a tanfolyamon említették, hogy vannak olyanok, akik nem értik a dolgot.
Ugyanez igaz egyébként a közalkalmazotti-utalványra. Ennek egyébként van egy érdekessége. Ugye itt menettérti jegyet kell/kéne váltani… De: ha az utas csak egy útra váltja, akkor visszautazásra a lebélyegzett hely mindaddig felhasználható, amíg az utas egy újabb viszonylatú utazást nem kezd. Vagyis: ha én Budapestről elutazom Győrbe, de onnan kocsival hoznak vissza, aztán újra megyek Győrbe, akár egy hónap múlva, újfent autóval, akkor visszafelé nyugodtan megválthatom a jegyet ugyanarra a bélyegzési helyre, amire egy hónappal ezelőtt.
Munkáltatók figyelmébe tessék ajánlani a START-Klub kártyákat!
A legalapabb kártya is 50%-os utazást tesz lehetővé, és mindegyikhez kapcsolódik az ún. „szombati kedvezmény”. Ez azt jelenti, hogy szombati napokon a kártya tulajdonosa 50%-os jegyet vásárolhat egy vele együtt utazó személynek.
Valamint telefonos taxi-rendeléskor, a 1119-es kódszám említésével, a City, a Főtaxi, a Rá-dió Tele5 és a 6x6 Taxi kedvezményes tarifát nyújt a kártyával rendelkezőknek.
Bónusz kártyával már jegyváltás nélkül lehet utazni másodosztályon, nemzetközi kedvezmények is igénybe vehetők; VIP és Prémium kártyával pedig már bármely kocsiosztályon lehet belföldön díjmentesen vonatozni. Továbbá ennél a két kártyánál feláras vonatokon helyfoglalás nélkül is lehet utazni, persze csak a szabad ülőhelyeken. Ha valaki mégis szeretne ülőhelyet biztosítani magának, akkor ezt vagy díjmentes hely- és/vagy pótjegy váltásával, vagy telefonon történő foglalással teheti. Ez utóbbi esetén a jegyvizsgáló a foglalást intéző ügyintéző válasz SMS-ét vizsgálja.
Mindezeken kívül a Prémium kártya egy pluszszolgáltatást is ad. Míg az előbbiek névre szólók és fényképesek, addig ez bemutatóra szóló, vagyis bárki igénybe veheti! Ideális olyan munkáltatóknak, ahol sokan utaznak sokfelé, de mindig mások. Így nem kell mindenkinek külön kártya, lehet spórolni…!
Természetesen mindegyik kártyafajtát igényelheti magánszemély is.
A Termékmenedzsment internetes címe, ahol ez megtehető:
www.mav-start.hu/startklub

Nem a díjszabáshoz tartozik, de fontos! Ha bármely okból megszakítjuk utazásunk, vagy netán lemondunk róla, esetleg visszatérünk a kiindulási állomásra, esetleg nem ott utazunk, ahova a jegyünk szól, mert ott nem megfelelő minőségű a szolgáltatás; szóval, mindenképp kérjünk Igazolást. Vonaton a jegyvizsgálótól, állomáson a pénztártól, vagy a forgalmi szolgálattevőtől; közkeletű nevén a forgalmistától. Csak úgy tudjuk érvényesíteni visszatérítési igényünket, ha a jegyet az Igazolással együtt mutatjuk be a pénztárosnak. Bármely vasúti pénztárosnak egy éven belül, és öt éven belül az ügyfélszolgálatokon.
A visszakapott összeg visszautazáskor a menetjegy teljes ára, mínusz a kezelési költség, ha saját elhatározásunkból tettük. Semmit sem vonnak le viszont akkor, ha a vasút hibájából. Ez minden esetre vonatkozik. Lemondáskor, eltérő minőségű szolgáltatáskor pedig a le nem utazott km árát kivonják a jegy árából és ezt a különbséget térítik vissza, illetve a kocsiosztály különbözetet ugyanígy.
Akkor is kérjünk Igazolást, ha utastársunk lekéste a vonatot és egy vagy több többlet je-gyünk van. Persze visszatérítéskor ilyenkor is van kezelési költség… és kell a leutazott jegy is az Igazolás mellé. Ezt sose felejtsük el, jegy nélkül hiába van igazunk, nem tehetünk semmit.

És most térjünk át a forgalomra!
Aki sokat autózik talán már látott olyat, amikor a fénysorompóhoz közeledve az addig fehéren villogó jelzés pár másodpercre vörösre vált, majd tovább pislog fehéren. Nos, nem kell megijedni, nem fog elromlani a sorompó. Csupán arról van szó, hogy az egyvágányú pályán az ellenmenetet kizáró biztosító berendezés éppen menetirányt váltott. Azért villan egyet a vörös fény, mert a rendszer a váltáskor, amint feszültség alá kerül, automatikusan leteszteli magát, és ebbe beletartozik a fénysorompó működésének az ellenőrzése.
A másik, amit nem szabad elfelejteni: a villogó fehér fények nem azt jelzik, hogy szabad az átjárás, hanem azt, hogy a sorompó működik! Vagyis mindig körül kell nézni, mielőtt ráhajtunk a sínekre, mert a vonatnak több száz méter a fékútja! És ha a fénysorompón a villogó fehér fény megmarad, akkor is, amikor közeledik valami a pályán, akkor az útsorompót ellenőrző útátjáró jelzőn ugyan vörös fény lesz, amire minden vasúti járműnek meg kell állni, de ettől még a mozdonyvezető élőszóban utasítást kaphat az útátjáró max. 5km/h sebességgel és fokozott figyelemmel való megközelítésére és a rajta való áthaladásra.
Ha pedig a fénysorompó sötét, akkor egyértelműen a vonatnak van elsőbbsége.

Így elsőre ennyi jutott az eszembe. Ha valakinek van valami kérdése, azt szívesen megválaszolom, ha tudom. Ha nem, akkor majd kérek segítséget… úgy hogy válasz mindenképp lesz, csak esetleg kicsit később.
Köszönöm a figyelmet és jó utat kívánok mindenkinek!

A cikket írta: Arkady

3 szavazat

Hozzászólások

Megjegyzés:

fordított időrendi sorrend

Kedves Arkady!

Ez egy rendkívül hasznos cikk, és sokkal érthetőbb, mint a hivatalos verziók!
Én máris bekönyvjelzőzöm!
Köszönjük szépen!

Pussz, Tündér
Szia Arkady!
Nemrégiben utaztam és igénybe kívántam venni az egy szülő+egy kiskorú gyermekre a magasabb összegű csp. miatt a 90% kedvezményt, erre nekem azt mondták (kb júniusban) hogy az már nincs. Csak azoknak akiknek van valami kártyájuk az Államkincstártól. (gondolom Start kártya, vagy tartósan beteg kártya vagy valami... nem voltak biztosak benne, megjegyzem a Nyugatiban váltottam a jegyet) Vagy csak nem voltam nagycsaládos? Vagy szimpi? Na és hogyan bizonyítom, hogy emelt összegű csp.-t kapok? Vinni kell a bszlkivonatot? El tudnád ezt nekem értelmesen magyarázni?
Köszönöm a cikket!
A

megtekintés Válasz erre: Ailet

Szia Arkady!
Nemrégiben utaztam és igénybe kívántam venni az egy szülő+egy kiskorú gyermekre a magasabb összegű csp. miatt a 90% kedvezményt, erre nekem azt mondták (kb júniusban) hogy az már nincs. Csak azoknak akiknek van valami kártyájuk az Államkincstártól. (gondolom Start kártya, vagy tartósan beteg kártya vagy valami... nem voltak biztosak benne, megjegyzem a Nyugatiban váltottam a jegyet) Vagy csak nem voltam nagycsaládos? Vagy szimpi? Na és hogyan bizonyítom, hogy emelt összegű csp.-t kapok? Vinni kell a bszlkivonatot? El tudnád ezt nekem értelmesen magyarázni?
Köszönöm a cikket!
A

Kedves Ailet!

Nos, a kártyát, amiről szó van a Magyar Államkincstár bocsátja ki, tartósan fogyatékos személyek részére, akik után magasabb összegű családi pótlék jár. Ezzel a kártya tulajdonosa és plusz egy személy, mint kísérő, utazhatnak 90%-os kedvezménnyel. A jogosultságot a kiváltáskor kell igazolni, de a vonaton, ellenőrzéskor, ott kell lenni a kártyának is, és persze a személyi iratoknak, hogy lehessen tudni, biztos az a személy használja, akinek a nevére szól. Különben jön a jegykiegészítés és a pótdíj.
Te, ha a gyermekeddel együtt utazol, és nincs ilyen MÁK-os kártya
( jópofa a magyar nyelv, nem?) , akkor 33%-os családi kedvezményre vagy jogosult.
Azt, hogy mi a kártya kiváltásának folyamata, sajnos nem tudom, de a háziorvosotok biztos tud adni felvilágosítást.
A pénztárosok meg.... menjenek a sóhivatalba! Nekik is tudniuk kell, miről van szó!
Szeretettel: Arkady

megtekintés Válasz erre: Arkady

Kedves Ailet!

Nos, a kártyát, amiről szó van a Magyar Államkincstár bocsátja ki, tartósan fogyatékos személyek részére, akik után magasabb összegű családi pótlék jár. Ezzel a kártya tulajdonosa és plusz egy személy, mint kísérő, utazhatnak 90%-os kedvezménnyel. A jogosultságot a kiváltáskor kell igazolni, de a vonaton, ellenőrzéskor, ott kell lenni a kártyának is, és persze a személyi iratoknak, hogy lehessen tudni, biztos az a személy használja, akinek a nevére szól. Különben jön a jegykiegészítés és a pótdíj.
Te, ha a gyermekeddel együtt utazol, és nincs ilyen MÁK-os kártya
( jópofa a magyar nyelv, nem?) , akkor 33%-os családi kedvezményre vagy jogosult.
Azt, hogy mi a kártya kiváltásának folyamata, sajnos nem tudom, de a háziorvosotok biztos tud adni felvilágosítást.
A pénztárosok meg.... menjenek a sóhivatalba! Nekik is tudniuk kell, miről van szó!
Szeretettel: Arkady

Szia Arkady!
Köszönöm a tájékoztatást, csak ez a MÁK-os kártya (:) nem volt benne a szabályzatban, csak annyi, hogy emelt összegű csp.-re jogosultak kaphatják a 90%-ot. Az is emelt csp.-t kap, aki egyedül neveli a gyerekét. Ennyi volt akkor a félreértés.
Még egyszer köszi!
Pusz:A
 
Léteznek még KM-es helyek? Nem zárták még be? Mert a déli-Balaton parton már igen..

Régen voltam ilyen helyen is, és utáltam is..

A KM azt jelenti a MÁVnál, hogy korlátozott menetjegy forgalommal vannak felszerelve ezek a kis pénztárak, és történetesen, ha nincs olyan menetjegy a készletben, amilyet az utas kér, akkor a belföldi személypénztáros kiad egy bármilyen más menetjegyet, az őáltala kért jegy áránál a legcsekélyebb árkülönbözetű kisebb jegyet, és ráüti a KM-es bélyegzőt, hogy Kiegészítendő Menetjegy. Ebből a jegyvizsgáló a vonaton tudja, hogy a kedves utas akart vásárolni jegyet, csak nem kapott olyan, amilyet ő szeretett volna, ezért a vonaton a jegyvizsgáló pótdíj felszámolása nélkül kiegészíti..

Néha a pénztárosok szoktak ebben ismerősöknek úgy csalni, hogy kiad egy 10km-es jegyet az ismerősnek, rokonnak, hogy ne kelljen neki sokat fizetni, és ha az utasnak szerencséje van, nem is találkozik a jegyvizsgálóval..

Csak hivatalosan kell az annál kisebb, de a legcsekélyebb árkülönbözettel a legdrágább jegyet kiadni, ahhoz viszonyítva, hogy az utas milyen jegyet kért.. Már rég nem vagyok a cégnél, de a véremben van a vasút.. - és hiányzik is..
 
Régen, sok-sok éve még az is szigorúan volt szabályozva a forgalmi utasításban, hogy hold fehér fény, és nem fehér fény..

A vasúton nincs piros szín, hanem csak vörös.

Az oktató tisztek el is mondták, hogy piros a paradicsom, meg a paprika, de a vasúton csak vörös színek vannak.
 
Persze a díjszabás az elmúlt 6 évben változott egy rakásszor, így ami azóta változott, azt már nem tudom, mert nem kísérem figyelemmel, csak ami megmaradt, ami rám ragadt, mint vérbeli volt vasutas..
Feleségek.hu csevegő

Online felhasználók:

Privát csevegő béta

Csevegő partnerek: